۲ مهر ۱۳۹۲، ۶:۵۹

مهر بررسی کرد؛

پیوند پرماجرای لرستان و اصفهان/ بخت این خط آهن بالاخره باز می شود؟

پیوند پرماجرای لرستان و اصفهان/ بخت این خط آهن بالاخره باز می شود؟

الیگودرز - خبرگزاری مهر: "ازنا - الیگودرز - اصفهان" مسیر پروژه ریلی است که در طول سالهای اخیر ماجراهای زیادی را به خود دیده است؛ پروژه ای که شاید بتوان لقب یکی از پرماجراترین خطوط ریلی کشور را به آن داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سابقه ورود خط آهن به استان لرستان را باید در 70 سال قبل جستجو کرد، زیرا راه آهن این استان یکی از قدیمی ترین خطوط ریلی کشور بوده که به نوعی شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور محسوب می شود.

این در حالیست که علی رغم سابقه هفت دهه ای عبور راه آهن از لرستان همچنان بسیاری از شهرستانهای این استان از جمله خرم آباد مرکز لرستان به خط آهن سراسری متصل نیستند؛ موضوعی که دست کم در طول سه دهه اخیر به یکی از دغدغه های جدی در این زمینه تبدیل شده است.

لرستان؛ مرکز ثقل خطوط ریلی کشور

اهمیت این موضوع آنجا روشن می شود که لرستان در مرکز ثقل خطوط ریلی کشور قرار گرفته به طوریکه این استان در حال حاضر میزبان بخش استراتژیک خط آهن شمال به جنوب است و از سوی دیگر ظرفیت اتصال ریلی شرق به غرب را نیز داراست.

در این راستا مهرماه سال 90 بود که لرستان بعد از سه دهه شاهد عملیاتی شدن دو پروژه مهم ریلی بود، دو پروژه ای که برای صنعت حمل و نقل ریلی کشورمان حیاتی به نظر می رسد.

این پروژه مربوط به اجرایی شدن راه آهن دورود - خرم آباد به سمت جنوب و دورود - بروجرد به سمت غرب بود، پروژه هایی که با حضور رئیس جمهور وقت کلنگ زنی شد و به همت قرارگاه خاتم الانبیا به اجرا رفت.

و اما همان روز که کلنگ این دو پروژه به زمین زده شده خبرگزاری مهر در گزارشی یادآوری کرد که مصوبه دولت در زمینه اجرای پروژه های ریلی در لرستان سه قلو بوده و حال یک قطعه از این پازل همچنان روی زمین مانده است.

سه قلوهایی که از هم جدا شدند

مرور سوابق مربوط به این پروژه نشان می دهد که هر جا نامی از دو پروژه راه آهن دورود - خرم آباد به سمت جنوب و دورود - بروجرد به سمت غرب آورده شده، قطعه سوم مربوط به خط ریلی ازنا - الیگودرز - اصفهان بوده است؛ پروژه ای که به نظر مظلوم واقع شده است.

این در حالیست که بیش از سه دهه است که لرستانیها برای تحقق این سه پروژه ریلی انتظار می کشند، پروژه هایی که در هر سه سفر هیئت دولت به استان لرستان به تصویب رسیدند ولی متاسفانه در طول هشت سال گذشته مردم این استان شاهد اتفاق جدی در این زمینه نبودند.

از سوی دیگر علاوه بر سفرهای هیئت دولت، کارگروه توسعه و عمران لرستان نیز در مصوبه ای در حوزه وزارت راه جانمایی احداث راه آهن دورود - خرم آباد به سمت جنوب و دورود - بروجرد به سمت غرب و ازنا - اصفهان را با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال تصویب کرده بود؛ مصوباتی که روی کاغذ باقی ماند.

علاوه بر این در جلسه اول کارگروه توسعه لرستان که در تهران به ریاست معاون اول رئیس جمهوری وقت برگزار شد مقرر شد سه طرح ریلی ازنا - اصفهان، دورود - بروجرد و دورود - خرم آباد در لایحه بودجه سال 89 منظور و این پروژه ها در سال 90 عملیاتی شوند.

پروژه ای که از ریل خارج شد

به هر روی ماجرا آنقدر کش پیدا کرد تا در نهایت در مهرماه سال 1390 دو طرح مهم ریلی راه آهن دورود - خرم آباد - جنوب و دورود - بروجرد - غرب آغاز شد؛ تا پروژه های سه گانه ریلی لرستان شاهد خروج یک پروژه خود از ریل باشند.

ماجرا آنجا جالب تر می شود که در جریان تصوب بودجه سال 90 در رخدادی غیرمنتظره این پروژه ریلی در مجلس هم شانس نیاورد و مجلس شورای اسلامی در اقدامی کم سابقه با به رای گذاشتن ردیف های بودجه ای اعتبار در نظر گرفته شده برای مطالعه راه آهن ازنا - الیگودرز - اصفهان را حذف کرد، موضوعی که تا به آن روز چندان در مجلس سابقه نداشته بود.

در نهایت با پیگیریهای متعدد صورت گرفته مسئولان و نمایندگان استان و انعکاس دغدغه های مردم در خبرگزاری مهر بار دیگر آستین ها برای اجرای این پروژه پرماجرا بالا زده شد تا اینکه در اواخر آذرماه سال 90 هیئت دولت با اختصاص 30 میلیارد ریال اعتبار براى احداث راه آهن اصفهان - دورود موافقت کرد.

در این راستا هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تأیید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تصویب کرد؛ مبلغ 30 میلیارد ریال به منظور آغاز عملیات اجرایی طرح احداث راه آهن اصفهان - داران - ازنا- دورود در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا برابر قوانین و مقررات اقدام شود.

نوار ناکامیهای پروژه ریلی ادامه دارد

طرح این موضوع در هیئت وزیران و گرفتن مصوبه ای دیگر از دولت هر چند در آن برهه زمانی که این پروژه ریلی با بدشانسی های زیادی مواجه شده بود غنیمت به نظر می رسید ولی ادامه ماجرا نشان داد که این مصوبه نیز برای خط آهن پرماجرای لرستان خوش شانسی نیاورد.

به هر روی با پیگیریهای متعدد نمایندگان در نهایت در اواخر 90 در حالیکه سال روزهای پایانی خود را سپری می کرد کلنگ پروژه ریلی ازنا - الیگودرز - اصفهان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی به زمین زده شد. کلنگی که از همان سال تاکنون همچنان روی زمین مانده است تا سیر بدبیاری های این پروژه ریلی ادامه داشته باشد.

و اما دولت نهم و دهم با آن همه مصوبه و کلنگ برای پروژه ریلی ازنا - الیگودرز - اصفهان به پایان رسید تا قفل سرنوشت این خط آهن چشم به راه کلید تدبیر دولت جدید باقی بماند، پروژه ای که برای اتصال لرستان به مرکز ایران و تکمیل پازل پروژه های ریلی در گلوگاه ترانزیت کشور حیاتی به نظر می رسد.

و اما آخرین پیگیریها در زمینه وضعیت پروژه ریلی پرماجرای لرستان حامل خبرهای خوشی است که البته باید منتظر ماند و دید که این اخبار آیا به عمل نزدیک خواهند شد یا خیر؟

پیمانکار خط آهن ازنا - الیگودرز - اصفهان تعیین شد

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در راستای عملیاتی شدن خط آهن ازنا - الیگودرز - اصفهان پیمانکار اجرای این پروژه تعیین شده است.

محمد تقی توکلی ادامه داد: در این راستا در نشستی که هفته گذشته داشتیم مقرر شد که پیمانکار پروژه هر چه سریعتر نسبت به آغاز عملیات اجرایی این پروژه اقدام کند.

وی ادامه داد: با این تفاسیر پیمانکار وارد منطقه شده و کار تحویل زمین، جانمایی پروژه و تجهیز کارگاه در حال انجام است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی اعتبار این پروژه را 19 میلیارد تومان عنوان کرد و بیان داشت: این در حالیست که از این رقم 12 میلیارد تومان باید  از محل فروش اوراق مشارکت تامین شود.

توکلی با بیان اینکه برای تسریع در اجرای این پروژه ریلی به دنبال تامین اعتبار از محل فاینانس نیز هستیم، افزود : با توجه به اینکه پروژه ریلی ازنا - الیگودرز - اصفهان یک پروژه بزرگ و سرمایه بر است باید برای به نتیجه رسیدن آن از توانایی بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.

وی با تاکید بر پیگیریهای جدی برای به نتیجه رساندن این پروژه و آغاز هر چه سریعتر عملیات اجرایی آن، ابراز امیدواری کرد که با نگاه ویژه دولت و همکاری بخش خصوصی بتوان شاهد تحقق مطالبه دیرین مردم در زمینه اجرای پروژه ریلی ازنا - الیگودرز - اصفهان باشیم.

با توجه به بارقه های امیدی که در رگ های مصوبه احداث پروژه ریلی ازنا - الیگودرز - اصفهان جاری شده باید منتظر ماند و دید که آیا نوار ناکامی های این پروژه ریلی بریده خواهد شد و بالاخره لرستان و اصفهان به وسیله خط آهن به هم پیوند خواهند خورد یا خیر؟

..........................................

گزارش: زهرا حسینی

کد خبر 2141675

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha